söndag 3 maj 2009

Pysseldag - Cymbidium orkidéer

Idag blev det äntligen utrymme för pyssel. Våren är ju en tid då det är så mycket som ska ske, särskilt när man har både hus, trädgård och båt. Men tack vare det helt otroligt fina vädret vi haft dom senaste veckorna har det mesta nu blivit gjort i trädgården och jag fick en dag då jag kan ägna mig åt sockerpyssel! Underbart. Det känns som det var länge sedan.
Pysslet består av sockerblommor, närmare bestämt cymbidium orkidéer. Min filosofi med sockerkonsten är ju att göra det 100% ätbart, och därför brukar jag sällan göra sockerblommor, just för att de helst kräver ståltråd för att bli riktigt bra. De sockerblommor jag ändå gör försöker jag göra helt utan tråd. Det är inte alla blommor som det fungerar med, men orkidéer brukar bli bra.


Jag kan inte visa någon bild på den kompletta, färdiga blomman, för slutmonteringen kommer att ske direkt på tårtan de ska sitta på.
Men om några dagar kommer tårtan att vara färdig och då kommer det fler bilder.
Är man nu observant så ser man trots allt en liten ståltråd ! Den har fungerat som "hållare" för mittendelen under tillverkningen och tanken är att den ska bort innan montering.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har precis tittat igenom din fina nybörjarvideo, den är både pedagogisk och inspirerande och jag kände det som om du talade till mig några gånger, i ren (iréne)sockerpasta.Jag kan verkligen rekommendera alla som inte kan komma på dina kurser att ta del av DVD:n,det var Alice som rekommenderade den till mig.Så nu har jag fått till mina första blommor och blad och hoppas att jag ska få till en riktigt god tårta när allt är klart.Jag ska nu träna på de blommor som jag har och sen kanske jag också provar på orkideen och lite annat.De var verkligen vackra.
Ha det så GOTT! Iréne