söndag 12 juni 2011

Ny leksak i tårtköket

Jag har nyligen införskaffat en ny maskin som nu pryder sin plats i mitt tårtkök, en Cricut Cake. Den är verkligen jättekul, som en elektronisk multi-utstickare! (som ser ut som en brödlåda)
Jag har egentligen inte använt den "på riktigt" ännu, till någon tårta. Än så länge har jag bara kört en massa tester för att lära känna maskinen och för att få bästa resultat. Maskinen är egentligen ganska lätt att hantera, men det är mycket som spelar in hur bra resultatet på det utskurna motivet blir, och där har det krävts en hel del övning (och en del fula ord under tiden...) Men nu börjar vi bli vänner och resultatet börjar se bra ut, och jag ska snart få användning för den.

Det jag tror jag kommer att ha mest användning och glädje av är framförallt bokstäverna där det är en stor fördel att man inte är låst till en viss storlek utan själv kan besämma höjden och utseendet på dem. Tänk er vad användbart! 

10 kommentarer:

Malin sa...

Var i hela friden fick du tag på den maskinen? och vad fick du betala för den??

Marsipan Freak sa...

Wow va praktiskt det låter! Den vore ju rena drömmen. Jag är också väldgt nyfiken vart du fick tag på den och hur mycket du fick betala!!! :)

Gunilla Wall sa...

Oj, det glömde jag skriva. Jag har köpt den i USA. Finns tyvärr inte att få tag på här... :-(
Och den var tyvärr tämligen dyr.
Gunilla Wall

chanette sa...

man kan köpa den på ebay men kostar 2000 kr så ingen billig sak men ack vilket ha begär den skapar

Sandra sa...

Oj wow! Vilken fantastisk makapär! En sån skulle man ha!!!

Carola-Mycakes sa...

Ojojoj.. Du förstår nu inte vad du gjort ;) Jag måste ha en sådan. Vilken grej..
Vad använder du för "material" i den?

Carolina sa...

Hej! Har suktat efter en sån här länge, den är ju bra till så himla mycket, men inte har jag tänkt att man kan använda den till tårtor också! Hur gör du, stansar du ut på papper som du sen använder som mall när du skär ut sockerpasta?

Gunilla Wall sa...

Hej Carolina

Detta är en Cricut Cake. Den är lie annorlunds utmormad jämfört med de "vanliga" Cricut. Den har delar av plast som är godkända för livsmedel och är lättare att göra ren. Det innebär att jag skär ut direkt i gum paste (eller icing sheets).
Det skulle säkert fungera att använda den till papper också, men jag har valt att endast använda den tilll ätbara material.

/Gunilla Wall

viktoria sa...

gum paste (eller icing sheets) är det samma som ex sp, mp, fp osv? eller vad är det? :-) vad använder du för att sätta fast materialet du skär ut med? Hur funka de med sladdar och uttag om du ej köpt maskinen här i sverige?

Gunilla Wall sa...

Hej Viktoria,
Icing sheets är färdiga sockerark som går att använda direkt i maskinen. (Behöver alltså inte någon kavling).
Jag fäster materialet med Crisco (vegetabiliskt fett).
Sladden har en transformator så jag bytte bara ut andra halvan av sladden mot en med svenskt uttag. Alternativt så kan man använda en adapter i uttaget.
/Gunilla