söndag 4 april 2010

Påskgodis

Så här en bit in i påsken tänkte jag dela med mig av lite bilder av påskgodis. Påsken är verkligen en högtid för godis och sötsaker, mycket mer än vad julen är tycker jag. Det blev i år en diskussion om vad som är typiska påsksmaker. Julen förknippas ju starkt med kryddnejlika, saffran och glögg, men jag kunde inte komma på någon riktigt typisk påsksmak. Har ni några förslag?
Det blev ialla fall till slut smaker av citron, jordgubb och lime, choklad, mandel och lakrits.
Chokladmuffins med en smörkräm på choklad och espresso.
Små fågelbon av marsipan med chokladägg.
På senaste tiden har jag experimenterat mycket med macroner, och har efter testande av flera recept kommit till det stadie att de börjar få fin form. Men smaker och färgsättning håller jag fortfarande på att leka med. Här är det lakritsmacroner med en fyllning av lakritsganache. Mystisk färg eller hur? Nästa gång ska jag öka på den svart färgen så de blir riktigt svarta och inte så här suspekt grå.
Här är gladare vårfärger, citron överst, jordgubb i mitten och längst ner lime med jordgubbsfyllning. Ljuvligt goda...

2 kommentarer:

Alice Lindberg sa...

Urtjusigt Gunilla, du har verkligen fått till varje detalj! I love it!

Åsa sa...

men så perfekta, lakritsvarianten verkar spännande och jag tycker att den grålila färgen är helt underbar.

Jag har också försökt mig på att baka dessa, med olika resultat, det skulle vara kul att få prova ditt recept :)